Aangepaste dienstverlening

Dienstverlening externe partijen

Externe partijen hebben hun dienstverlening aangepast op de coronamaatregelen. Er is veel digitaal/op afstand gewerkt en bij uitzondering op afspraak. Dit geldt zowel voor zorgaanbieders in het preventieve jeugdbeleid als voor zorgaanbieders binnen de specialistische Jeugdhulp en Wmo. Er is in de afgelopen periode intensief contact onderhouden om inhoudelijke signalen en risico's in beeld te houden en te bespreken. De aanpassingen van de werkwijzen van zorgaanbieders is zo intensief als mogelijk opgepakt met als doel dat de zorg en ondersteuning zo lang en zo veilig mogelijk geboden kan blijven worden. Van alle regionaal ingekochte zorgaanbieders voor de specialistische jeugdhulp wordt wekelijks een risico-inschatting gemaakt met betrekking tot de zorgcontinuïteit van de betreffende aanbieder.

Daarnaast is geprobeerd zoveel mogelijk rust en duidelijkheid te creëren over de continuiteit van het aanbod (zie ook doorbetaling aanbieders in het sociaal domein).

De financiële gevolgen zijn op dit moment nog lastig in te schatten. Mochten er zich financiële consequenties voordoen dan worden deze alsnog voorgelegd.

De Brede HOED

In het gebouw van de Brede HOED zijn aanpassingen gedaan om de dienstverlening te kunnen voortzetten. Er zijn praktische maatregelen getroffen (looproutes) en maatregelen om veiligheid van medewerkers en bezoekers te waarborgen (mondkapjes, hygiene, plexiglas voor de balie enz).

Dienstverlening Brede Hoed team

Het Brede Hoed team heeft haar werkwijze aangepast door in eerste instantie snel contact op te nemen met de inwoners en zodoende een intensief contact te organiseren via beeldbellen. Op kantoor afspreken of een thuisbezoek vindt vanaf begin juni weer plaats, maar alleen als de casusregisseur dit belangrijk vindt voor het traject, bijvoorbeeld wanneer de veiligheid van het kind in gedrang is. Tijdens de coronaperiode zijn de medewerkers van het Brede Hoed team in dienst gekomen van de gemeente. Deze overgang verloopt soepel.

Ook de ouder- en kindcoaches hebben zich extra ingespannen om ondersteuning te blijven bieden aan ouders en kinderen met vragen of zorgen. Scholen, leerplicht, OK coaches en het BHT hebben elkaar veelvuldig opgezocht.

Vooralsnog is het aantal aanmeldingen bij het Brede Hoed team stabiel. De verwachting is dat het aantal aanmeldingen kan gaan toenemen. Enerzijds, omdat signalen mogelijk gemist zijn en anderzijds omdat een toename van de problematiek wordt verwacht als gevolg van financiële zorgen (toenemende werkloosheid, schuldenproblematiek, echtscheidingen) spanningen en stress in gezinnen.

Team Wmo

Team Wmo heeft vanaf half maart de dienstverlening aangepast. Er werden geen afspraken gemaakt voor een gesprek bij de cliënt thuis of in de Brede HOED. Uit de afgelopen maanden is gebleken dat het merendeel van de onderzoeken telefonisch kan worden uitgevoerd. In enkele gevallen is een telefonisch onderzoek niet mogelijk. Met de cliënt is besproken hoe en wanneer het onderzoek wel uitgevoerd kan worden. Sinds begin juni worden er weer afspraken gemaakt voor een gesprek bij de cliënt thuis of in de Brede HOED. Dit geldt alleen voor onderzoeken die niet telefonisch kunnen plaatsvinden.

Cliëntondersteuning

Madi en MEE hebben hun werkwijze aangepast en hebben de hulpverlening merendeels telefonisch uitgevoerd. Beide organisaties hebben actief de minder zelfredzame cliënten benaderd per telefoon om te vragen hoe het gaat en laagdrempeligheid bij vragen aangegeven. Het afspreken op kantoor en/of huisbezoeken vindt weer plaatst vanaf begin juni. Er wordt een toename in hulpverlening verwacht, vanwege een toename aan problematiek als gevolg van financiële zorgen, rouwverwerking, eenzaamheid, spanningen en stress.

Mantelzorgondersteuning

Vanwege de coronamaatregelen zijn de mantelzorgers meer onder druk komen te staan. Markant heeft de hulpverlening voornamelijk telefonisch uitgevoerd. Ook hebben ze de cursus 'Zorg de Baas' digitaal aangeboden. Vanaf 1 juni is het spreekuur in de Brede HOED weer gestart. Het college en de gemeenteraad hebben alle mantelzorgers die in Diemen wonen een bos bloemen aangeboden. Markant heeft hierbij informatiefolders over de dienstverlening van Markant in coronatijd toegevoegd. Daarnaast hebben zij ook actief mensen benaderd om te vragen hoe het met ze gaat.

Veilig Thuis

Veilig Thuis heeft alle vitale processen voort kunnen te zetten en zo continuïteit kunnen behouden in hun dienstverlening. Er is direct gehandeld bij acute onveiligheid en situaties waarin structurele onveiligheid aanwezig was, deze zijn constant gemonitord. Daarnaast is goed gekeken naar en ervaring opgedaan met alternatieve mogelijkheden om op afstand zicht op veiligheid te krijgen. Om zo alert mogelijk te kunnen handelen ingeval van toenemende onveiligheid in gezinnen en huishoudens als gevolg van de coronamaatregelen, is goed gekeken naar extra mogelijkheden om gezinnen en huishoudens te bereiken. Dit heeft geleid tot een extra chatfunctie Veilig Thuis en de Apothekersroute waarbij slachtoffers van huiselijk geweld met het codewoord 'masker 19' bij de apotheek een melding konden doen van huiselijk geweld.

Dit heeft niet geleid tot extra kosten. Zie voor meer informatie hieronder de toelichting over' doorbetalen aanbieders in het sociaal domein'.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf