Gebouwen en facilitaire zaken
Gebouwen
Sinds de coronacrisis is het team volop bezig met de coronamaatregelen. Dit betreft het
inrichten van diverse panden en de daaraan gekoppelde (hygiëne)maatregelen. Daarnaast
gaan met name de grote onderhoudswerken gewoon door.
De meeste panden zijn sinds de coronacrisis (vrijwel) leeg. Er wordt daardoor minder
uitgegeven aan het reguliere onderhoudsbudget. Of dit zo blijft, is uiteraard afhankelijk of de
gebouwen weer volop in gebruik worden genomen na 1 september of eerder. Het ligt wel
in de verwachting dat niet al het budget wordt gespendeerd. Ook energiekosten zullen wat
lager uitvallen. Met name in de panden waarbij duurzame voorzieningen zijn aangebracht
zal dit een besparing opleveren. Verwacht wordt dat dit een besparing van € 30.000 voor dit
jaar op gaat leveren. In de diverse panden die wel open zijn (gemeentehuis, gemeentewerf,
Brede Hoed en sportcentrum Duran) zijn diverse (hygiëne)voorzieningen aangebracht om
de bezoekers zo veilig mogelijk gebruik te late maken van de panden. Dit wordt vanuit de reguliere begrotingsbudgetten van gebouwen gefinancierd. Over het totaal van het
onderhoudsbudget van de gebouwen wordt dit jaar verwacht € 40.000 minder uit te geven
dan normaal.
Facilitaire Zaken
De accenten van het schoonmaak zijn veranderd. Door de zeer geringe bezetting zijn alle
ruimten extra grondig gereinigd en ligt de nadruk meer op de corona hygiëne dan op de
ongebruikte werkplekken. Door de geringe bezetting is het gebruik van de koffiemachines
ook beperkt. Verwacht wordt hier minder kosten in te maken als begroot. Ditzelfde geldt voor
het cancelen van diverse activiteiten als dodenherdenking en de gemeentedag en het
gebruik maken van lunches. Hierdoor wordt dit jaar een meevaller verwacht van € 25.000 op
het totale budget van facilitaire zaken.
Diverse gebouwen zullen na 1 september op de 1,5 meter en met hygiënische voorzieningen
ingericht worden. Vanuit de werkgroep "Herstart" wordt gestreefd naar een gezamenlijke
inkoop van de producten en voorzieningen waarin is afgesproken dat de inkoop via de teams
van facilitaire zaken loopt. Verwacht wordt dat hiervoor extra kosten worden gemaakt, maar
dit binnen de reguliere begroting is op te vangen.